Aktuelle trends i B2B e-handel
Udviklingen indenfor e-handel står aldrig stille. Der kommer hele tiden nye metoder, værktøjer og måder at drive og vækste en webshop. Læs om 7 aktuelle trends i B2B e-handel.
Udviklingen inden for B2B e-handel er i fuld gang – og den holder hverken jule- eller sommerferie. Nye trends og tendenser dukker hele tiden op - og det kan blive dyrt ikke at tage stilling til dem.
Vi har identificeret de trends inden for B2B e-handel, vi vurderer, kommer til at få den største betydning i tiden, der kommer.
1. De gamle systemer har brug for en overhaling
Behovet for at opgradere ældre systemer vil udgøre en betydelig udfordring for mange virksomheder den kommende tid. Men hvis du ønsker at levere en bedre, mere B2C-lignende oplevelse for dine nye og eksisterende kunder, er det helt afgørende, at du har de rette systemer på plads.
Mange virksomheder undervurderer styrken ved dette, og opgraderer kun deres systemer efter behov. Det kan på sigt gøre det vanskeligere at integrere teknologier og føre virksomheden tilbage til udgangspunktet.
I stedet bør man udvikle en digital transformationsstrategi, der defineres af de overordnede forretningsmål og virksomhedens vision - ikke blot de teknologiske behov.
Her vil en MACH-arkitektur f.eks. ofte være en fordel, da den giver virksomheder mulighed for at udskifte komponenter i deres systemer. Det kunne f.eks. være, at jeres CMS-system, hvor B2B-webshoppen ligger, ikke har de funktioner, der skal til for, at I kan følge med kundernes digitale behov.
Læs mere om, hvordan en MACH-arkitektur fungerer.
2. En personlig shoppingoplevelse er også for B2B-kunder
Den personlige købsoplevelse bliver i stigende grad mere og mere relevant for B2B-webshops. B2B-indkøbere foretrækker nemlig en tilpasset og personlig shoppingoplevelse, og derfor har det en stor indvirkning på virksomheders konkurrenceevne om de tilbyder en personaliseret webshopoplevelse eller ej.
I en undersøgelse fra Sapio svarer 67% af de adspurgte virksomheder, at de tilbyder en personlige shoppingoplevelser online. I samme forbindelse forventer 86% af B2B-kunderne, at virksomheder ved, hvad deres personlige præferencer er, når der interageres med dem online, mens 27% af respondenterne i en anden undersøgelse svarer, at de bliver frustrerede, når de modtager irrelevant indhold, produkter eller beskeder.
Der findes mange værktøjer i dag, der kan give en personlig oplevelse. Platforme som Relewise eller Raptor, er f.eks. begge såkaldte ”Recommendation Engines”, der sørger for, at besøgende bliver anbefalet relevante produkter, hvilket er en essentiel del af det at levere værdifulde og personlige shoppingoplevelser.
Relewise kan f.eks. på baggrund af historiske data fra en webshopbesøgende fremvise de seneste produkter, personen har søgt efter. Platformen kan også komme med anbefalinger baseret på adfærdsdata, geografisk data og demografisk data.
Alt den data, der er tilgængelig på webshops, kan blive brugt til at tilbyde B2B-kunder en mere målrettet og tilpasset shoppingoplevelse.
Læs også: Hvorfor vise produktanbefalinger på en B2B-webshop?
Se video om Relewise og produktanbefalinger:
3. Headless commerce vinder frem hos B2B-webshops
Der kommer løbende flere og flere digitale kanaler og enheder, hvor virksomheder kan sælge deres produkter fra. Det kræver, at man har en platform, der kan imødekomme de forskellige kanaler og enheders behov.
En Headless commerce-arkitektur giver virksomheder mulighed for at adskille frontend og backend. Det betyder, at du kan genbruge samme forretningslogik i backenden (krop), når der skal sættes en ny frontend op (hoved).
Et praktisk eksempel kunne være, at I beslutter jer for at udvikle en bestillingsapp, der skal vise samme varekatalog, som på B2B webshoppen. Alt data bliver hentet fra de samme systemer (ERP, PIM, CRM osv.), hvorefter det bliver sendt ud til de forskellige frontends via API-kald. Du vil derfor kunne tilpasse visningen af dataen på de forskellige enheder uden at skulle udvikle direkte integrationer mellem f.eks. ERP-systemet og enhederne – alt håndteres gennem et API-lag.
Det er smart og fleksibelt, og gør jer i stand til at skalere IT-arkitekturen og forretningssystemerne i takt med at forretningen udvikler sig.
Læs mere om fordelene ved Headless CMS.
4. Online markedspladser bliver en central spiller
I en digitaliseret verden, hvor e-handel er blevet normen, er online markedspladser som Amazon blevet en magnet for B2B-virksomheder.
I en undersøgelse fra Sapio angiver over 50% af virksomhederne, at de sælger via online markedspladser, som f.eks. Amazon.
Disse platforme tilbyder en overflod af fordele, der har gjort dem uundværlige for virksomheder, der ønsker at optimere deres online salg og nå ud til et bredere publikum.
Global rækkevidde og eksponering
Én af de væsentlige fordele ved tredjeparts online-markedspladser er deres evne til at tiltrække nye købere. Det giver B2B-virksomheder en ny mulighed for at teste nye produkter og nå globale markeder.
Online-markedspladser som Amazon har millioner af kunder over hele verden. Det giver B2B-virksomheder mulighed for at nå ud til internationale markeder uden de sædvanlige omkostninger og besværligheder ved at etablere fysiske butikker i forskellige lande. Det åbner døren for eksponentiel vækst og større eksponering af produkter og tjenester.
Større tillid hos forbrugerne
Amazon og lignende platforme har et velkendt ry for sikre transaktioner og tillid fra kunderne. Når B2B-virksomheder sælger på disse markedspladser, drager de fordel af den opbyggede tillid og troværdighed, hvilket kan føre til øget salg og kundeloyalitet.
Kundefokuserede funktioner
Online-markedspladser er kendte for deres brugercentrerede tilgange. De investerer i brugeroplevelsen og tilbyder funktioner som anmeldelser, produktanbefalinger og nem navigation, hvilket gør det lettere for B2B-sælgere at forstå kunders behov og ønsker.
Effektiv logistik og levering
Amazon og lignende platforme har udviklet sofistikerede logistik- og leveringssystemer. Det giver B2B-sælgere mulighed for at udnytte en effektiv og pålidelig leveringsinfrastruktur, der er kritisk for kundetilfredshed og gentagne køb.
Uanset om du gør dig klar til at starte en ny e-handelsvirksomhed eller har solgt online i årevis, bør online-markedspladser være en del af din onlinestrategi. Skal du vælge muligheden til eller fra? Hvad kan det betyde det for dit salg? Hvad kan det betyde for dit brand?
5. “Mobile first” - også til B2B-webshoppen
En god webshopoplevelse skal også efterleves på mobil, viser en undersøgelse, hvor 62% af de adspurgte er mindre tilbøjelige til at foretage et køb fra en virksomhed, hvis de har haft en negativ mobiloplevelse.
Webshoppen skal derfor også give en god oplevelse på mobilen.
Virksomheder skal have en “Mobile first”-tilgang, når de planlægger deres eCommerce strategi. Der skal indtænkes, hvilke enheder kunderne bruger, når de foretager ordrer. Det er ikke nok at have en velfungerende B2B-webshop på desktop, hvis den ikke er responsiv og virker optimalt på mobil.
Her er det blevet vigtigere for virksomheder at indtænke funktionalitet, der kan gavne mobilbrugere på B2B-webshoppen. Det kunne f.eks. være, at der bliver opsat et “One-click checkout”, så mobilbrugere ikke skal klikke så mange gange for at gennemføre en ordre.
En anden ting kunne være at opsætte muligheden for at betale med “mobile wallets” i stedet for at skulle finde det fysiske betalingskort frem.
Den mobile shoppingoplevelse bliver mere og mere vigtig.
6. Selvbetjeningsportaler sætter gang i effektiviteten
Et stigende antal af B2B-indkøberne begynder at foretrække indkøb på webshops gennem såkaldte selvbetjeningsportaler. Undersøgelser viser, at 86% af kunderne foretrækker at bruge selvbetjeningsportaler i stedet for at kontakte salgsafdelingen.
På en selvbetjeningsportal logger indkøbere ind på portalen og kan f.eks. se tilpassede priser, lagerstatus, gemme produkter til favoritlister, se ordrehistorik, opsætte automatiske varebestillinger osv.
En selvbetjeningsportal bliver på den måde en ekstra virtuel “arm” i salgsafdelingen. Mange af funktionerne, som er tilgængelige i portalen, vil spare sælgere for en masse tid og samtidig gøre det muligt for B2B-indkøberne at foretage ordrer uden for åbningstiden.
Det frigiver kapacitet i virksomheden og gør arbejdet med onlinesalget mere effektivt.
7. Voice Commerce er kommet for at blive
Chatbots er blevet et central og uundværligt værktøj til effektiv samtalemarkedsføring, især inden for B2B.
Når det kommer til B2C, så har chat/voice allerede fået stor indflydelse på onlineshopping.
Voice Commerce giver din virksomhed en anden kanal til få forbindelse til kunder og integrere deres shoppingoplevelse med hverdagen.
Optimer dit websted til stemmesøgning og prøv at indarbejde mere af det naturlige sprog, som dine kunder bruger. Når brugerne benytter stemmesøgning via deres højtaler eller webbrowser, så foregår det med et spørgsmål (modsat almindelig onlinesøgning, hvor man typisk indtaster nøgleord eller bi-sætninger). Derfor kan du med fordel tilføje en ”Ofte stillede spørgsmål (FAQ)”-side til dit websted og liste alle mulige spørgsmål med svar, der imødekommer dine kunders forventninger og behov.
Kom også i gang med ”Schema Markup”. Schema Markup er kort sagt et stykke kode, du indsætter på din hjemmeside, og som bliver brugt til at give søgemaskinerne mere dybdegående information om dit blogindlæg, dit produkt eller din virksomhed. Schema Markup hjælper søgemaskiner, som Google, med at forstå din hjemmeside korrekt og dermed indeksere den bedre.
Når de danske forbrugere begynder at købe online ved hjælp af de stemmestyrede højtalerne, er der endnu en kanal, I skal distribuere produktdata til. Vil du sikre at jeres produktdata er klar til dette, er der tre vigtige ting, som du skal have styr på:
- Det er nemmest at distribuere produktdata til stemmestyrede højtalere, hvis du samler al jeres produktdata et sted. Det sikrer du med en PIM-løsning.
- Stemmestyrede højtalere læser jeres produkttekster op for brugerne. Derfor skal du sørge for bl.a. at lave korte, præcise produkttekster, som højtalerne kan gøre brug af.
- Bliv klar til fremtiden med stemmestyrede højtalere ved at vælge en fleksibel webplatform, der nemt kan kommunikere med den nye kanal.
Læs også: Styrk din B2B webshop med AI
eBook: 13 trin til dit webshop-projekt
Her præsenterer vi 13 punkter, der giver dig svar på dine spørgsmål om B2B e-handel.
5 faldgruber, du skal undgå ved valg af løsning.
Og så tre cases fra den virkelige verden (B2B og B2C).
Andre artikler om B2B e-handel:
Sådan får du succes med en B2B webshop