17 funktioner i en B2B webshop, der skaber værdi
Vi har samlet en liste over de funktioner i en B2B webshop, vi erfaringsmæssigt ved, giver mest værdi.
Vi har arbejdet på mange B2B webshops igennem tiden. Alle projekterne har været forskellige, men vi ser nogle klare tendenser i, hvilke funktionaliteter i en B2B webshop der gør den største forskel for brugerne.
Læs vores bud på 17 B2B webshop-funktioner, der giver værdi.
1. Brugerregistrering og login-funktionalitet for autentificering og sikkerhed
Giv dine besøgende mulighed for at oprette en bruger på din webshop, så de får adgang til et kundecenter med f.eks. ordrehistorik, leveringsstatus og salgstilbud.
Men husk at undersøge mulighederne for at opsætte to-faktor godkendelse på login til din B2B webshop. Det øger sikkerheden og beskytter oplysningerne på brugeren. Høj sikkerhed på din B2B webshop er et kvalitetssignal til kunder og besøgende.
2. Katalog med produktbeskrivelser og specifikationer for nem navigation og produktoversigt
Indkøbere hos virksomheder researcher meget på produkter inden, de foretager et køb. Undersøgelser peger på, at 67% af B2B-indkøbere foretager deres køb online.
Det er derfor vigtigt, at din B2B webshop har relevante produktbeskrivelser og produktspecifikationer. Du skal kunne vise hele dit produktkatalog frem online.
Et PIM-system er perfekt til at holde styr på alle dine produktdata, og mange af de større PIM-udbydere, som f.eks. Perfion PIM , har standard-connectorer til de fleste webshop-systemer.
I PIM-systemet kan du indtaste produkter, der har relation til andre produkter. Det kan f.eks. være tilbehør og reservedele til et industrikøleskab. Når brugerne browser rundt på din webshop, vil de hurtigt kunne navigere til andre relevante produkter, de kan tilføje til deres ordrer.
3. Søgefunktion gør det nemt for kunderne at finde specifikke produkter
En god søgefunktion på webshoppen er guld værd. Mange webshop-platforme har forbedret deres søgefunktionalitet, men nogle har gavn af mere personaliserede søgefunktioner på deres webshops. Her kan man se nærmere på platforme, som f.eks. Relewise, der tilbyder personaliseret søgning, som et overlay, der kan lægges ind på din B2B webshop.
Relewise bruger data til at vise de rigtige produkter i brugernes søgeforespørgsler på webshoppen. Det kan også fange eventuelle stavefejl og stadigvæk forstå, hvad brugerne søger efter.
En rigtig værdifuld funktionalitet for B2B webshops.
4. Online bestillingsformular med mulighed for at angive antal, størrelse, farve og andre produktattributter
Dette vil typisk være en udvidelse af den klassiske “Læg i kurv”-funktionalitet, som vi alle kender fra andre webshops. Men når B2B-indkøbere lægger ordrer, vil det typiske være i store mængder, flere størrelser og farver.
Hvis B2B webshoppen bruger samme “Læg i kurv”-funktionalitet, som en B2C webshop, skal indkøberen klikke rigtig mange gange, inden alle varer er tilføjet til kurven/ordren, hvilket ikke er det mest optimale.
Det kan dog løses med en online bestillingsformular eller en bestillingsmatrix.
Her vil der under produktet på webshoppen være en matrix, hvor du kan indtaste antal ud fra de forskellige varianter af produktet. Tænk på det som en online Excel-tabel, hvor du indsætter antal og kun skal trykke på “Læg i kurv” én gang.
Det er en funktion for B2B webshops, der virkelig skaber værdi for brugerne og sparer dem meget tid. Et kæmpe plus.
5. Forskellige betalingsmuligheder inklusiv kreditkort, faktura og andet
På din B2B-webshop skal du give brugerne flere betalingsmuligheder. Kreditkort, debetkort, faktura, forudbetaling - måske endda Mobilepay.
Lav brugerundersøgelse og find ud af, hvordan din målgruppe foretrækker at betale for deres ordrer på andre B2B-webshops. Handler du med udenlandske B2B-kunder, bør du også undersøge, hvilke betalingsmuligheder de foretrækker. De kan nemlig godt være anderledes end dem, som der efterspørges i Danmark.
I dag har mange B2B-webshopplatforme standardintegrationer til mange store betalingsudbydere og –systemer. Forskellige betalingsmuligheder er en vigtig funktion på din B2B webshop.
6. Ordrebekræftelse og ordrehistorik så kunderne kan spore deres ordrer
Som du kender det fra B2C webshops, er en tilsendt ordrebekræftelse og ordrehistorik essentielt for at levere en god webshopoplevelse. Med ordrebekræftelsen kan dine B2B-kunder spore deres ordrer uden at skulle have fat i din supportafdeling.
Mange fragtfirmaer giver mulighed for at integrere leveringsstatus med et personligt kundecenter på webshoppen. På den måde kan dine kunder logge ind i B2B webshoppen og følge statussen på deres ordre direkte i deres kundecenter.
Har du andre leveringsoplysninger eller informationer opbevaret i f.eks. dit ERP-system? Dem bør du også levere til kundernes kundecenter. På den måde giver du dem værdifulde værktøjer til at spore og tjekke deres ordrer.
7. Kunde- og produktanmeldelser så kunderne kan dele deres oplevelser og feedback med andre
Ligesom du kender det fra B2C webshops, er det også en fordel at give dine B2B-kunder mulighed for at skrive produktanmeldelser på din webshop. Det øger troværdigheden og “Social Proof” omkring dine produkter, hvis andre B2B-kunder har fortalt om deres oplevelser.
Faktisk viser en undersøgelse fra G2 Crowd, at 92% af B2B-kunderne bruger online anmeldelser og “review sites” til at indsamle informationer og anbefalinger til deres fremtidige køb.
Hvis ikke du vil have anmeldelser på produktniveau, så inkluder i det mindste kundeanmeldelser på dine vigtigste sider på webshoppen – f.eks. forsiden, kategorisider eller “om os”-siden.
I mange webshop-platforme findes der standardmoduler til at administrere anmeldelser på din B2B-webshop. En rigtig god funktion at have.
Tip: Du kan integrere Trutpilot-anmeldelser på din B2B-webshop via et widget. Nemt og hurtigt.
8. Personaliserede produktanbefalinger på webshoppen
En undersøgelse fra Forrest viser, at 52% af B2B-virksomhederne prioriterer personalisering i deres B2B-salg. Produktanbefalinger kan være nøglen - og de hører ikke kun til en B2C webshop. B2B-kunder forventer også en personaliseret webshopoplevelse, så hvorfor ikke tilbyde lige præcis det?
Der findes forskellige typer af produktanbefalinger, f.eks.:
- Relationsbaseret – dette produkt passer sammen med et andet produkt (f.eks. tilbehør eller reservedele)
- Adfærdsbaseret - mange har også købt eller kigget på dette produkt
- Kurv-anbefaling – kommer med produktanbefalinger baseret på, hvad kurven indeholder
I dag er mange udbydere af personaliseringsværktøjer datadrevne og i realtid. Vi er selv ret vilde med Relewise, som nævnt tidligere, til produktanbefalinger. Deres intelligente algoritme er i stand til at forstå, hvad B2B-kunder leder efter på en webshop og vise de rigtige produkter for dem. Alt sammen baseret på data.
Læs mere om, hvorfor du bør vise produktanbefalinger på en B2B-webshop.
9. Individuelle tilbud, rabatter og kampagner for udvalgte kundesegmenter
Din B2B webshop-platform skal være fleksibel og hurtig, når der skal oprettes tilbud og kampagner. Mange platforme giver mulighed for at inddele kunder i forskellige segmenter og vise udvalgte rabatter for dem på B2B webshoppen.
Logger et segment af kunder ind på webshoppen, vil de se en anden pris end den, som et andet kundesegment vil se, når de logger ind.
Mange webshopplatforme giver dig mulighed for at administrere rabatkampagner på forskellige måder, f.eks. baseret på:
- Perioden, hvor kampagnen skal løbe
- Produkter, der skal indgå i kampagnen
- Fri fragt, når en givent kurv-størrelse er nået
- Procent-rabat eller 2-for-1 pris
Det gør dig i stand til at skræddersy priser og kampagner til udvalgte kundesegmenter direkte på webshoppen.
10. Kundesupport og kontaktformular
God kundesupport vinder altid - også på B2B webshops. Da nogle B2B-virksomheder ofte sælger mere komplekse produkter, kan nogle kunder få behov for at stille yderligere spørgsmål. Derfor bør du opbygge et godt “kundesupport-univers” på din webshops.
Sådan et univers kunne indeholde:
- FAQ-afsnit med oftest stillede spørgsmål
- Felt med kontaktformular til indsendelse af andre spørgsmål
- Guides til, hvordan man lægger en ordre på webshoppen
- Link til live chat med din kundeserviceafdeling
Et godt tip: Spørg din kundeservice- og salgsafdeling ind til, hvilke spørgsmål de oftest får. Saml dem og besvar dem inde på webshoppen. Det er en meget værdifuld funktion for din B2B webshop og bidrager til en god weboplevelse for dine brugere.
11. Mulighed for at oprette individuelle opsætninger for brugerprofiler
Har I en stor salgsstyrke og mange kunder? Måske er nogle kunder inddelt efter størrelse? Og måske har udvalgte sælgere kun adgang til en håndfuld kunder?
I mange B2B-webshopsplatforme kan du oprette regler for, hvilke sælgere der kan foretage ordre for, hvilke kunder. Der kan oprettes hierarkier og inddeles efter afdelinger. Her vil man bl.a. kunne oprette regler for, hvilke priser og rabatgrupper skal vises.
12. Integreret chatfunktion for hurtig kommunikation
Mails er gode til mange ting, men oftest har brugeren få spørgsmål, de hurtigt vil have svar på. Der kan en live-chatfunktion på webshoppen være guld værd. Det giver hurtig kommunikation.
Software-udbydere, som f.eks. Zendesk eller SnapEngage er gode værktøjer til live-chatting på din webshop.
Hvis du f.eks. har sælgere til forskellige afdelinger eller markeder, kan du med fordel også give brugerne mulighed for at vælge, hvem de vil chatte med. Der er mange muligheder.
Skriver brugeren udenfor jeres åbningstider, så er vores klare anbefalinger at få integreret en chatbot på jeres webshop. I dag er chatbots blevet mere intelligente og “menneskelige” i deres logik og svar. De kan programmeres på kryds og tværs og kan aflaste din kundeservice- og salgsafdeling. En undersøgelse viser, at 80% af de kunder, der har brugt en chatbot er positive omkring oplevelsen. En af grundene til, at mange ønsker at bruge chatbots er den hurtige responstid.
En chatfunktion vil give værdi til din B2B-webshop.
13. Abonnementsordninger for gentagne ordrer
Lægger dine kunder ofte samme ordremængde, bør du overveje muligheden for at opsætte automatiske genbestillingsordrer eller abonnementsordninger.
Sælger du f.eks. kontorartikler til virksomheder, som printerpapir, kuglepenne eller ringbind, så kunne din B2B webshop med fordel give kunderne mulighed for at abonnere på en genbestilling af ordren. Kunden vil så kunne logge ind i sit kundecenter og selv administrere genbestillingsordren.
- Skal der op- eller nedjusteres i antal?
- Skal der tilføjes nye varelinjer?
De behøver ikke at kontakte en sælger. De kan klare alt inde på B2B webshoppen. En værdifuld funktion.
14. Find og download fakturaer i kundecenteret
I kundecenteret i webshoppen bør du give dine kunder mulighed for at downloade og fremsøge gamle fakturaer.
En integration mellem dit økonomisystem og webshoppen gør det muligt at hente faktura-data, så dine kunder altid har ét centralt sted, hvor de kan finde deres fakturaer.
En meget smart og værdifuld funktion for din B2B webshop.
15. Analyse- og rapporteringsværktøjer, der giver mulighed for at spore salgsdata, kundeaktivitet og andre nøgletal
Der er uhyrlig meget data, du kan indsamle på en B2B webshop. Men oftest kræver det et smart, intuitivt og brugervenligt analyseværktøj for at kunne forstå og samle al dataene.
Vores erfaring er, at det giver stor værdi at udvide kundernes B2B webshop-funktionalitet med en integration til et Business Intelligence-værktøj. Med en BI-løsning vil du kunne transformere webshop-data til brugbar indsigt.
Opsæt hurtigt dynamiske rapporter i f.eks. Microsoft Power BI og få et overblik over:
- Hvilke kunder, der køber for mest
- Hvilke varer, der omsættes hurtigst
- Hvilke produktkategorier, der får flest besøg
- Hvilke produkter, der er givet mest rabat på
Lige pludselig får du et komplet overblik over dine kunders aktiviteter på webshoppen.
16. Oversættelsesfunktioner så kunder kan se produktbeskrivelser og specifikationer på deres eget sprog
I Perfion PIM kan du nemt opsætte sprogvarianter for dine produkter på webshoppen. Her vil du nemt kunne administrere flere sprog og hurtigt foretage ændringer. Perfion giver dig også mulighed for at oprette automatiske worfklows, der kan oversætte generelle produktdata til udvalgte sprog. Det kan f.eks. være:
- Farver
- Materialer
- Produkttyper
- Kategorier, osv.
Perfion giver dig også mulighed for at integrere oversættelsestjenester som Google Translate og DeepL Translate services. Med et klik kan du få automatiske forslag til oversættelser af dine produkttekster inde i Perfion.
17. Tilbyd træning, webinarer og andre ressourcer så kunderne får mest muligt ud af deres køb
Sælger du f.eks. store landbrugsmaskiner eller produktionsapparater til fødevareindustrien? Tilbyder du guides eller vedligeholdelsesmaterialer til dem i form af PDF-dokumenter, kurser eller videoer? Hvorfor ikke samle det på din B2B webshop under kundens portal?
Her vil de kunne se alt relevant materiale for deres køb. Centraliser dine træningsvideoer, webinarer, PDF’er, mini-guides og alt andet. Det sikrer, at kunderne har adgang til alt relevant “after sales”-materiale, så de får mest muligt ud af deres køb.
Gevinsten for jer er, at I kan aflaste kundeservice- og salgsafdelingen, når kunderne selv kan finde materialet. Det er både hurtigt og effektivt.
Andre relevante artikler:
Sådan får du succes med en B2B webshop
Styrk din B2B webshop med AI (Kunstig Intelligens)
Hvorfor vise produktanbefalinger på en B2B-webshop?
Sådan får du lagerstyring til din webshop med Business Central