Two-Tier og Multisite ERP i en Hub & Spoke-arkitektur

I en Hub & Spoke-forretningsmodel administrerer et moderselskab eller hovedkvarter virksomhedens overordnede drift, mens øvrige lokationer eller datterselskaber fungerer som selvstændige enheder. 

Datterselskaberne er typiske fordelt på forskellige geografiske placeringer og har forskellige behov for at dele information med hovedkontoret. Til gengæld har disse mindre selskaber ikke behov for det samme kompleksitetsniveau i deres ERP-løsning ligesom de ikke har ressourcerne til at vedligeholde et stort system.

Løsningen findes med en Multisite- eller Two-Tier ERP-strategi.

image

Hvornår er en Two-Tier ERP-strategi relevant?

Hvad enten jeres virksomhed er vokset organisk eller ved opkøb af andre virksomheder, så er det vigtigt at få konsolideret forretningssystemerne i de forskellige afdelinger, når de er en del af samme organisation. Såkaldte Hub-and-Spoke-arkitekturer er blevet brugt i mange år til at forenkle systemkonsolideringer. Typisk kører en af ​​virksomhederne, måske hovedkontoret, på en stor og tung ERP-løsning, fx SAP, designet til større virksomheder. En anden, mindre virksomhed bruger et andet ERP-system. For at undgå funktions- og datasiloer vil man integrere de to systemer; Two-Tier ERP.

Man kan for eksempel beslutte at styre al økonomi, analyser, masterplanlægning og HR på det samlede virksomhedsniveau i den store løsning, mens det mindre datterselskab fortsætter med at bruge sit system til at styre produktionen lokalt.

image

Vi anbefaler Microsoft Dynamics 365 Business Central som ERP-løsning til "spoke" (datterselskaberne) uanset om "hubben" benytter SAP, Oracle, F&O eller lignende enterprise-løsning.

Business Central har et særdeles alsidigt og robust integrationslag og så er det med fokus på cloud - og det er en stor fordel ved opsætning af Hub-and-Spoke-miljøer. Multicompany- og flersprogs-funktionaliteterne i Business Central betyder desuden, at man kan skalere løsningen til at rumme mange forskellige forretningsenheder.

Vi har løst flere Multisite- og TwoTier ERP-projekter for internationale virksomheder, herunder Milestone, VetGruppen og Carlsberg.

Læs Carlsberg-casen

image
  1. Intercompany-transaktioner: Business Central understøtter intercompany-transaktioner. Dette inkluderer salg, køb, omkostningsallokeringer og finansielle transaktioner. For at undgå eventuelle fejl i bogføring, bør I dog tilføje Advanced Intercompany-modulet.
     
  2. Konsolidering af regnskaber: I kan konsolidere finansielle data fra flere juridiske enheder for at få et samlet overblik over virksomhedens økonomiske situation på koncernniveau. Kompleks konsolidering kan gøres simpelt med Konsolidator.
     
  3. Flere valutaer og valutakurser: Business Central understøtter flere valutaer, hvilket er essentielt for virksomheder, der opererer på tværs af landegrænser. Systemet kan håndtere forskellige valutakurser og automatisk opdatere dem.
     
  4. Lokaliseringsfunktioner: Business Central tilbyder funktioner, der hjælper med at overholde lokale skatteregler og de fleste regnskabsstandarder, hvilket er vigtigt for multinationale virksomheder.
     
  5. Dataadgang og sikkerhed: Business Central giver mulighed for at konfigurere adgangsrettigheder og sikkerhedsindstillinger, så medarbejdere kun har adgang til data, der er relevante for deres specifikke juridiske enhed eller rolle.
     
  6. Automatisering af processer: Ved hjælp af Power Automate og andre værktøjer i Power Platformen kan virksomheder automatisere mange administrative og finansielle processer på tværs af forskellige enheder.
image

Business Central som Multisite ERP-løsning

Business Central understøtter både two-tier og multi-company ERP-strategier. Dette gør det muligt for jer at håndtere komplekse udfordringer ved at drive flere forretningsenheder eller datterselskaber på tværs af geografiske regioner.

Styr de økonomiske data

Gør det lettere at styre cashflow, bankafstemninger, anlægsaktiver, budgettering og projektomkostninger. Med understøttelse af two-tier ERP-arkitektur kan hovedkontoret og datterselskaberne bruge forskellige ERP-systemer, der integreres for at sikre sammenhængende datahåndtering og rapportering.

Automatiser forretningens processer

Alle Dynamics 365-løsninger er forbundet til Power Platformen. Dette betyder, at løsningen er samlet og gør arbejdsgangene mere effektive. Med multi-company funktionalitet kan I automatisere og standardisere processer på tværs af alle jeres forretningsenheder.

Overvåg den økonomiske ydeevne

Business Central bruger indbyggede rapporter, Excel og Microsoft Power BI. Identificer økonomiske mønstre, analysér tendenser og optimér forretningsplanlægningen. Multi-company ERP-mulighederne gør det let at konsolidere økonomiske data på tværs af forskellige enheder og giver jer et samlet overblik over virksomhedens økonomiske ydeevne.

 

Et stærkere samarbejde

Med Microsoft Dynamics 365-universet understøttes samarbejdet med gnidningsfrie processer. Two-tier ERP-strategien giver mulighed for at decentralisere visse operationelle funktioner, mens I stadig opretholder central kontrol og styring, og det fremmer samarbejdet mellem hovedkontor og datterselskaber.

Få mere ud af dine rapporter med BI

Med Power BI får I hurtigt adgang til og kan handle på rapporter og indsigter i realtid. AI-funktioner hjælper med at øge produktiviteten, og den åbne teknologi gør det muligt at forbinde løsningen med andre BI-systemer. Multi-company funktionaliteten gør det muligt at sammenligne præstationer på tværs af forskellige forretningsenheder.

Udvid hurtigt til globale markeder

Business Central giver jer mulighed for nemt at arbejde med flere valutaer, kurser, konsolideringer, intercompany-transaktioner og lokale skatteregler. Med understøttelse af både two-tier og multi-company ERP-strategier kan I hurtigt skalere jeres forretning globalt og sikre, at alle enheder overholder lokale regler og standarder.

Fremskynd periodeafslutning

Business Central hjælper jer med at reducere måneds- og årsafslutningen. I kan også strømline godkendelsesprocesser med Power Automate. Multi-company ERP-mulighederne gør det muligt at konsolidere afslutningsprocesser på tværs af alle forretningsenheder, hvilket reducerer tidsforbruget og øger nøjagtigheden.

En sikker investering

I stedet for at bruge penge på forældede systemer kan I investere i Apps, der optimerer økonomistyringen, fx Solver til forecasting eller Konsolidator til konsolidering. Med en two-tier ERP-strategi beskytter I jeres investering ved at bruge en fleksibel løsning, der kan integreres med eksisterende systemer og skaleres i takt med jeres vækst og markedsændringer.

Hvorfor er en Two-Tier ERP-strategi relevant?

Når et system bliver meget stort, bliver det dyrt at tilpasse, vedligeholde og opgradere. Det er den korte version.
Den uddybende version får du i eBogen nedenfor.

4 grunde til en Two-Tier ERP-strategi:

  1. Overtagelse af datterselskab
  2. Support på tilpassede systemer udløber
  3. Oprettelse af ny enhed i koncernen
  4. Uafhængig forretningsenhed i koncernen

4 fordele ved en Two-Tier ERP-strategi:

  1. Lavere omkostninger
  2. Øget hastighed/agilitet og fleksibilitet
  3. Større driftseffektivitet
  4. Understøttelse af lokale love og krav

2 ERP-systemer til 1 virksomhed

Tidligere anså man én samlet ERP-udrulning som den ideelle løsning for alle. Men selvom ét system fra én ERP-leverandør har klare fordele, kan fordelene være så svære at realisere, at det ikke er det rigtige for alle.

Derfor kan en Two-Tier ERP-strategi med en cloud-baseret ERP-løsning til de forskellige underenheder, der integreres med en koncernløsning fra SAP, Oracle eller andre, være en bedre løsning.

I denne eBook kan I blive klogere på, hvornår en Two-Tier ERP-strategi er relevant at følge, og hvad I skal være opmærksomme på undervejs.

Få din gratis eBook om Two-Tier ERP-strategi

Bliv klogere på, hvornår Two-Tier er relevant og få gode råd til, hvordan I griber det an.

Stærke apps til Multisite ERP-løsningen

Invoice Workflow repeat

Automatisér købsfaktura-processen - for overblik og overholdte bogføringsregler.

Læs mere chevron_right

Travel & Expense Management directions_car

Effektivisér rejseafregningen - et farvel til bilag og manuelle indtastninger.

Læs mere chevron_right

365Løn account_circle

Løft lønadministrationen - for integration til eBoks og eIndkomst, Nets og banker.

Læs mere chevron_right

Atradius Flow credit_card

Digital debitorstyring med Atradius Flow. Nemmere, hurtigere og mere sikkert.

Læs mere chevron_right

Konsolidator public

Få et cloud add-on, der automatiserer jeres konsolidering direkte i Business Central.

Læs mere chevron_right

TrueCommerce EDI screen_share

EDI automatiserer strømmen af data mellem jer og jeres samhandelspartnere.

Læs mere chevron_right

Advanced Intercompany business

Gør det muligt at sende salgs- og købsdokumenter fra flere virksomheder i realtid. 

Læs mere chevron_right

Master Data Management cloud_done

Master Data Management System standardiserer datastyring og effektiviserer kommunikationen.

Læs mere chevron_right

Vil I høre mere?

Book en uforpligtende snak med en IT-forretningskonsulent

FAQ om Multisite og Two-Tier ERP

Hvad er Two-Tier ERP?

Et Two-Tier ERP-setup er en løsning, hvor en virksomheds hovedkontoret bruger et ERP-system til at styre sin egen drift, mens dens datterselskaber eller øvrige lokationer bruger et separat, uafhængigt ERP-system. Dette giver hovedkontoret mulighed for centralt at administrere og konsolidere data, samtidig med at datterselskaberne stadig kan have autonomi til at styre deres egen drift.

Hvad er Multisite-arkitektur?

Her har man et netværk af ligestillede virksomheder, som ”deler” markedet imellem sig. Professionelle virksomheder f.eks. konsulentvirksomheder organiseres ofte på denne måde. I en multisite-arkitektur bruger alle lokationer i en virksomhed det samme ERP-system (One-Tier ERP), hvilket giver mulighed for løbende konsolidering og centralisering af data på tværs af alle lokationer. Dette kan hjælpe med at forbedre effektiviteten og konsistensen i jeres forretningsprocesser. 

Hvad er Hub & Spoke-arkitektur?

Hub-and-spoke-arkitektur kombinerer stabiliteten ved ​​en monolitisk platform med smidigheden ved ​​mikrotjenester. Her vil der være tale om virksomheder, hvor der er en ”mor-datter” relation, således at én virksomhed f.eks. står for SCM og de øvrige er salgsenheder. I hub-and-spoke-softwarearkitektur er "hubben" det grundlæggende datalag - et enkelt dataadgangspunkt, der kan levere omkring ca. 80 % af den funktionalitet, I har brug for.