Hvor kan PIM hjælpe?
Trækker arbejdet med produktdata (nogle gange) tænder ud? Så kan et PIM-system hjælpe. Vi har samlet en oversigt over hvor og hvordan.
Vigtigheden af præcise produktdata øges hele tiden - både for at leve op til generelle dokumentationskrav og kundernes krav om produktviden. Desuden krav fra EU om ESG-rapportering og det digitale produktpas (DPP).
En Product Information Management-løsning styrer produktdata, fx fra producenter og leverandører.
I en webshop sørger den rigtige styring af produktdata for hurtigt at få nye varer på hylden, øge salget og optage nye markeder.
PIM aflaster desuden jeres ERP ved at gøre det, som løsningen er bedst til; løbende administration af produktdata.
Hvis jeres data ligger i forskellige systemer eller Excel-ark, og hvis I bruger for mange manuelle kræfter og meget tid på at hente data fra og opdatere disse data i flere systemer... så er det på tide med PIM. Og brug PIM, når:
Et PIM-system automatiserer mange manuelle opgaver, såsom indsamling, validering og berigelse af produktdata, og det sparer jer både tid og ressourcer.
Et PIM-system samler al produktinformation på ét sted, hvilket gør det nemt for jer at søge og opdatere data, når det er nødvendigt.
I får mulighed for – ofte uden ekstraomkostning i tid og penge – at inkludere et nyt PIM-system i jeres opgraderingsprojekt.
Jeres sælgere får mulighed for at arbejde nemt med differentieret, kundespecifik information.
PIM gør det nemmere for forskellige afdelinger og teams at samarbejde om produktinformation, og det fører til bedre kommunikation og hurtigere beslutningstagning.
Forbrugeren får de rette informationer og dermed det bedste grundlag for at træffe sin købsbeslutning.
Giv jeres kunder den samme oplevelse på alle jeres platforme, når al data hentes i PIM løsningen.
Konsistent og nøjagtig produktinformation styrker jeres brandidentitet og skaber øget troværdighed hos kunderne.
I kan udbyde et større sortiment uden at skulle oprette varerne i jeres ERP-løsning.
I vil opleve langt færre fejl i jeres produktdata, når I erstatter andre systemer og Excel ark med en ”best of breed” PIM-system.
Det bliver nemmere at skræddersy kampagner på basis af et udvalg af produkter eller produktgrupper.
Med et PIM-system kan I hurtigere få jeres produkter ud på markedet. I nedsætter den tid, det tager at samle, organisere og distribuere produktinformation.
Det bliver lettere at starte salg ad andre kanaler, når I har fuldstændig styr på jeres produktdata.
Et PIM-system hjælper med at forbedre produkters synlighed online ved at optimere produktinformation for søgemaskiner og andre digitale platforme.
International vækst bliver nemmere, idet oversættelse, opdatering og publicering lægges ind i nogle faste processer.
PIM kan centralisere og administrere ESG-data, herunder information som bæredygtige materialer, energiforbrug, leverandørpraksis og certificeringer.
PIM kan integreres med andre systemer og trække data fra forskellige kilder og samle dem i en sammenhængende ESG-rapport fx ved hjælp af Business Intelligence.
PIM kan automatisere indsamling og opdatering af ESG-relaterede data, hvilket reducerer manuel indsats og risikoen for fejl.
Download e-bogen og læs om, hvorfor I (måske) har brug for et PIM-system.
Her er hvad I bla. kan blive klogere på:
En af de store udfordringer for mange virksomheder i dag er at sikre, at ens produktdata er opdateret og vedligeholdt i diverse produktdatabaser. Dette kan være nødvendigt for varer, der sælges i byggemarkeder, hvor informationen skal være tilgængelig i Byggebasen.dk, eller for detail- og fødevareprodukter, der kun kan sælges, hvis de er oprettet i GS1.
Når produktdata skal udveksles mellem forskellige parter og anvendes på eksterne platforme, er et standardiseret dataformat essentielt. Det er vigtigt for jer som virksomhed at kunne vedligeholde data ét sted.
Med standarder som GS1 og ETIM sikrer I, at jeres produktdata udveksles korrekt. Ved brug af ETIM anvendes koder i stedet for tekst i produktdata, hvilket sikrer, at jeres partnere præcist forstår, hvilken dataværdi der refereres til.
PIM-systemet Perfion kan integreres med en lang række databaser, herunder ETIM, GS1, Byggebasen og forskellige internationale platforme. Vi opbygger et workflow, der sikrer, at data er udfyldt korrekt, samt et dashboard over manglende data. Derudover sikrer vi, at eventuelle fejl, der opstår i de data, som databaserne modtager, sendes til jeres PIM-system, hvilket giver jer et nemt overblik over jeres produktdata og mulighed for at rette fejl hurtigt.
På denne måde kan I hurtigt udveksle jeres og leverandørers produktdata med Byggebasen og GS1. I sikrer derfor at jeres produktdata altid er opdateret med seneste informationer.
Jamen, vi stødte ikke på udfordringer undervejs. Jeg vil gerne fortælle hele historien, men det har faktisk bare kørt på skinner.
Mads Nobel Danborg, Digital Transformation Manager
Wexøe A/S
Hvor stor er besparelsen ved et PIM-system?
Med vores PIM ROI-beregner kan I udregne jeres besparelser ved et PIM-system.
Det Digitale Produktpas fra EU (DPP) kræver, at producenter og handelsvirksomheder indsamler detaljerede oplysninger om produkters miljøpåvirkning, levetid og reparationsegnethed.
Med et PIM-system står en virksomhed stærkt i forhold til kravene relateret til DPP, der betyder store dokumentationsudfordringer med behov for at understøtte hundredvis af nye datapunkter per produkt.
Virksomheder der allerede har implementeret PIM, vil være godt rustet til Det Digitale Produktpas.
PIM-systemer kan integreres med f.eks. Adobe InDesign og give adgang til produkttekster, data, og billeder.
Det giver jer mulighed for hurtigt at tilføje, redigere og slette produkter, hvorefter opdateringerne sker automatisk i katalogerne og holder dem ajour og præcise. Det eliminerer fejlkilder og forbedrer datakvaliteten i jeres produktkataloger.
Fjern de tunge og langsommelige processer ved at producere og opdatere jeres produktkataloger. Automatiser og spar tid med PIM-systemet.
Perfion er en de mest populære udbydere af PIM-systemer, og deres løsning indeholder mange forretningsfordele. Her er nogle af de vigtigste:
Trækker arbejdet med produktdata (nogle gange) tænder ud? Så kan et PIM-system hjælpe. Vi har samlet en oversigt over hvor og hvordan.
Master Data Management kommer til at spille en central rolle i mellemstore og større virksomheders evne til at samle og organisere den data, EU kræver for at opfylde de nye krav om ESG-rapportering.
Fra 1. januar 2024 er et nyt EU-direktiv trådt i kraft – direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD). Det betyder, at det bliver en nødvendighed for større virksomheder at synliggøre deres bæredygtighedsindsats gennem en ESG-rapport.
Book et uforpligtende opkald i dag
PIM systemet har en overordnet opgave: at holde styr på jeres produktdata og samle dem ét centralt sted. PIM er et dedikeret system til produktdata og integreres typisk med webshop og ERP. PIM gør det nemt at publicere produktinformationer effektivt til kanaler, som f.eks. leverandører, online markedspladser, kataloger, osv.
Der er en lang række fordele ved et PIM system. I får færre fejl i jeres produktdata. Det sænker jeres time-to-market. I får færre manuelle processer med automatiske flows. I kan lettere sælge jeres produkter via andre salgskanaler. PIM giver mere konsistens i jeres produktdata.
I kan næsten opbevare alle typer data i et PIM system. Typisk håndterer PIM systemet produktbeskrivelser, produktbilleder og stamdata, som f.eks. varianter, farver, materialer, størrelser, osv. I PIM kan I selv oprette nye felter til specifikke data for jeres produkter.