Business Central eller D365 F&SCM?
I denne artikel ser vi nærmere på nogle af myterne om Business Central og D365 F&SCM - og belyser, hvornår virksomheder bør vælge hvad.
Mange virksomheder er ved at undersøge, om de skal vælge Business Central Online eller Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (D365 F&SCM) som arvtager til deres gamle ERP-system. De helt store virksomheder samt eksisterende AX eller SAP-brugere vil givetvis mene, at D365 F&SCM er det bedste valg på grund af de omfattende funktioner i løsningerne.
Men større er ikke altid bedre. Business Central Online har nemlig en række unikke styrker, der betyder, at løsningen ofte vil være det rigtige valg – også for store virksomheder med komplekse processer.
I denne artikel ser vi nærmere på nogle af myterne om Business Central og D365 F&SCM og belyser, hvornår virksomheder bør vælge hvad.
Myte #1: "Hvis virksomheden har over 100 brugere, har de brug for D365 F&SCM"
Antallet af brugere rummer i sig selv ikke svaret på, hvilken løsning man bør vælge. At store organisationer som RealDania, Eryk og flere Carlsberg-selskaber bruger Business Central, understreger, at man ikke bør tillægge antallet af brugere for meget vægt. Er man stadig i tvivl, kan man udenfor Danmark også finde organisationer som Coca-Cola og Johnson & Johnson, der gør det samme. Antallet af brugere er altså i sig selv ikke afgørende, i stedet bør man overveje løsningens skalerbarhed og de krav, der følger med antallet af brugere – og så vurdere om Business Central eller D365 F&SCM matcher bedst.
Myte #2: "Med en omsætning på over 100 millioner, har man brug for D365 F&SCM"
Det er en gængs opfattelse, at når en virksomhed vokser i omsætning, får den automatisk også mere komplekse behov og mere omfattende processer. Det betyder dog ikke, at D365 F&SCM altid er det rigtige valg, når omsætningen når en vis størrelse. Alle virksomheder er forskellige, og valget af ERP-løsning bør baseres på en grundig analyse af specifikke forretningsbehov, operationel kompleksitet, brancheforhold og vækststrategier, snarere end omsætningen alene.
Igen taler det for sig selv at, at flere børsnoterede virksomheder med tårnhøje omsætningstal kører på Business Central.
Myte #3: "Opererer man på mange sprog og med mange valutaer, har man brug for D365 F&SCM"
I globale sammenhænge fremhæver mange ofte D365 F&SCM's internationale lokaliseringsfunktioner. Men Business Central tilbyder også både multi-valuta og -sprogfunktioner, inkl. valutastyring, beregning af valutakurser, skabeloner til dokumenter på flere sprog og sprogspecifik rapportering. Igen er det altså ikke antallet af sprog og valutaer, der bør definere, hvilken løsning man vælger.
Business Central er desuden et omkostningseffektivt valg i en hub & spoke-arkitektur for multi-virksomheder med flere under- og dataselskaber, hvor f.eks. SAP, Oracle eller D365 F&SCM er implementeret i moderselskabet.
Myte #4: "D365 F&SCM kan konfigurere mange tredjepartsprodukter i ét produkt"
D365 F&SCM tilbyder omfattende funktionalitet, men det betyder ikke, at løsningen altid har et forspring sammenlignet med Business Central. Business Central kan meget enkelt og smidigt udvides med rigtig mange App’s (3. parts produkter), og brugeren vil efter kort tid ikke længere skelne mellem standard Business Central og 3. part produkterne.
Som Business Central-kunde kan man vælge mellem adskillige konkurrerende 3. parts produkter og vælge den løsning, der matcher behovene bedst. Med D365 F&SCM vil det sjældent give mening, ikke at anvende den tilbudte standard-funktionalitet – også selvom den måske matcher knapt så godt.
Derfor vil en Business Central-løsning med velvalgte 3. parts produkter ofte give et bedre match i forhold til behov, end standardløsningen fra D365 F&SCM kan tilbyde.
Implementeringsomkostningerne – i forhold til 3. parts produkter – er stadig ofte mindre til en Business Central end den tilsvarende konfiguration og opsætning af D365 F&SCM.
Se mere om tillægsløsninger til Business Central
Så hvad peger på det ene - og hvad peger på det andet?
Nu har vi gennemgået typiske myter om, hvad der har betydning for valget imellem Business Central og D365 F&SCM – nu er det tid til at se lidt nærmere på, hvornår man bør vælge hvad.
Hvornår bør man vælge Business Central?
Budget og tidsramme
Når det kommer til valget imellem D365 F&SCM og Business Central er det en vigtig øvelse at sammenholde den forventede værdi med investeringen. Som hovedregel kan man antage, at Business Central koster noget mindre end D365 F&SC, og samtidig kræver færre interne ressourcer. Derudover er implementeringen af Business Central typisk væsentligt hurtigere end implementeringen af D365 F&SC.
Med andre ord er Business Central lettere og billigere at implementere, og dermed det rigtige valg for de fleste mellemstore og større virksomheder.
Krav til funktionalitet
Hvis en virksomhed ikke har brug for meget specifikke funktioner, kan Business Central være et godt valg. Langt de fleste – også mere branchespecifikke – behov vil kunne imødekommes af Business Central via apps og tillægsløsninger. Og i de meget sjældne tilfælde hvor det ikke er tilfældet, vil tilpasningerne kunne udvikles direkte i Business Central-løsningen.
Se vores video om Business Central:
Hvornår bør man vælge D365 F&SCM?
Store krav til lokalisering
Hvis en virksomhed opererer i flere lande og har omfattende behov for lokalisering, er D365 F&SCM designet til at håndtere disse komplekse krav. Ud over forskellige sprog og valutaer har forskellige lande også forskellige finansielle reguleringer og rapporteringsstandarder, og D365 F&SCM har en bredere lokal dækning, især i regioner med komplekse finansielle reguleringer som komplekse skattestrukturer og et bredere udvalg af betalingsudbydere og banksystemer.
Med D365 F&SCM kan virksomheder styre deres drift på tværs af lokationer, valutaer og skatteregler i et og samme system.
Igen – Business Central kan også implementeres i datterselskaberne og sende data mhp. konsolidering til hovedsædets D365 F&SCM. Det vil være mere omkostningseffektivt end at implementere D365F&SCM i alle underselskaber – ligesom underselskaberne næppe har samme behov og kompleksitet som moderselskabet.
Transaktionsvolumen og antal brugere
Den endelige transaktionsvolumen for både D365 F&SCM og Business Central afhænger af flere faktorer som f.eks. den specifikke implementering, infrastruktur og ydeevne. Men D365 F&SCM er som udgangspunkt i stand til at håndtere flere transaktioner pr. dag end Business Central, og understøtter dermed mere krævende transaktionsmiljøer med tusindvis af samtidige brugere bedre.
Den bedste løsning handler om flere ting
Som med andre store IT-beslutninger er det vigtigt at undersøge mulighederne nøje, inden man vælger imellem D365 F&SCM og Business Central. Prioriter at afdække de tekniske implikationer, funktionaliteten og integrationsmulighederne og konsulter jeres it-partner på området.
Dyk ned i jeres forretningsprocesser og arbejdsgange og definer alle relevante krav. Indhent bud på projektplaner fra leverandører eller implementeringspartnere, så I får en god forståelse for den anbefalede løsning, de estimerede omkostninger og tidsplaner. Kig på eksisterende cases og træk referencer.
En grundig forberedelse vil ikke kun hjælpe jer med at træffe den bedste beslutning, men vil også betyde, at en stor del af forarbejdet allerede er gjort – og i sidste ende være med til at sikre den bedste løsning.
Andre spændende artikler:
Forbes udpeger Microsoft Dynamics 365 Business Central som bedste Cloud ERP-system