Der er ingen tvivl om, at digitalisering ikke alene effektiviserer vores forretning, men også er med til at afgøre, om vi vinder et udbud eller ej.

Karsten Hansen
IT-chef, Taster Wine
Digitalisering Taster Wine

5 mio. flasker og backing boxes på lager

Det er svært ikke at blive imponeret over det 16.000 kvadratmeter store lager med plads til små 5.000.000 flasker og backing boxes og et tilsvarende antal liter i tanke, da vi besøger en af Danmarks største koncerner inden for vin og spiritus, Taster Wine. Fra deres hovedkontor i Brøndby betjener de hver dag supermarkeder, restaurationsmiljøer, eksportmarkeder, specialforretninger og andre med vin og spiritus både fra egen produktion, import og aftapning.

Fordobling af omsætning med e-handel

Digitalisering med til at sikre førerposition

Som de fleste andre handels- og engrosvirksomheder befinder Taster Wine sig på et marked med benhård konkurrence. Der er mange om buddet, og selv om virksomheden er en af de største spillere på markedet, ser de sig selv i daglig konkurrence med cirka 2.000 andre aktører alene i Danmark. Digitalisering er et af de områder, der er med til at sikre Taster Wine en førende plads i markedet.

Karsten Hansen, der er IT-chef hos Taster Wine, forklarer:

”Alle taler om digital transformation, men for os er det en meget konkret proces. Der er ingen tvivl om, at digitalisering ikke alene effektiviserer vores forretning, men også er med til at afgøre, om vi for eksempel vinder et udbud eller ej. Kunderne vælger den leverandør, der gør det så nemt for dem som muligt. Online bestilling og nem adgang til alle informationer, og der skal være styr på tingene. Derfor er vores folk nødt til at have nogle gode værktøjer, og digitalisering er en vigtig del af vores strategi.” 

Digitalisering Taster Wine

”NORRIQ har modet til at udfordre os”

Taster Wine tog et af de større skridt på deres digitale rejse for cirka fem år siden, da de implementerede en tilpasset Dynamics NAV-løsning i samarbejde med NORRIQ.

”Vores NAV er i dag centrum for al vores data. Alle vores specialiserede systemer peger ind mod den. Med NAV tog vi et kæmpe digitalt skridt, og den rejse er ikke slut endnu. Vi valgte NORRIQ som samarbejdspartner, og det har vi ikke fortrudt. De forstår virkelig vores forretning, og så har de modet til at udfordre os. Vi diskuterer, hvilken vej vi skal gå, og så bygger de en løsning - ikke bare hvad vi bad om, men en løsning, vi virkelig kan bruge,” fortæller Karsten Hansen.  

”Samarbejdet fungerer bare, og klik-systemet for support via NORRIQ Care fungerer rigtig godt. Vi ved hele tiden, hvor meget support vi har, og hvad aftalen er.” 

NAV-løsning Taster Wine

”NORRIQ har modet til at udfordre os. De bygger ikke bare de løsninger, vi beder om, men løsninger vi kan bruge.”

Karsten Hansen
IT-chef, Taster Wine

PIM-løsning holder styr på 30.000 produkter

Ud over den løbende udvikling af NAV-løsningen har Taster Wine også bevæget sig mere online og blandt andet integreret deres webshop fuldstændig med deres økonomisystem. Samtidig har de implementeret en PIM-løsning, der hjælper dem med at strukturere og vedligeholde data fra deres cirka 30.000 produkter.

Karsten Hansen fortæller:

”Når du har så mange produkter, er du nødt til at have en eller anden form for standardisering. Vi havde styr på vores data, men de kunne ligge i mange forskellige varianter og for eksempel være stavet forskelligt. Og når de skulle opdateres, var det et stort arbejde at sikre, at de blev opdateret hele vejen rundt. Så det at få ét system, der samler dem alle ét sted og strukturerer dem for os med et link direkte ind i økonomisystemet – det har vist sig at være uundværligt for os.”

”I dag er vedligeholdelsen af data ekstremt effektiv. Data skal kun opdateres ét sted, og vi kan arbejde med mange flere detaljer, end vi kunne før”, fortsætter han.  

PIM-løsning

Digitalisering har styrket alle dele af forretningen

Spurgt til, hvor digitaliseringen har gjort størst forskel, svarer Karsten Hansen kort:

”Over hele linjen”.

Et godt eksempel er Taster Wines produktbeskrivelser, der tidligere blev sat manuelt op. En medarbejder kunne nå cirka fire om dagen. I dag kan medarbejderen sætte 10-20 stykker op inden frokost.

Og så hele integrationen, der har samlet alle Taster Wines data. Alle billeder og alle informationer er samlet, så det er nemt for sælgerne og resten af organisationen at finde, hvad de skal bruge.

”Hele vores indkøbsproces er også markant styrket. Både sælgere og kunder har i dag nem adgang til langt flere informationer. Vi kan også se, at kundeservicekaldene bliver færre, så det, at vi har hjemmeside med alle nødvendige informationer, har gjort en kæmpe forskel. Hvor der før sad fem i kundeservice, sidder der nu tre, og de har bedre tid til den enkelte kunde. Så der er færre der ringer, og bedre tid til de kunder, der gør,” fortæller Karsten Hansen.

Et andet digitalt vendepunkt blev en integreret fragtløsning. Da Taster Wine begyndte at sende et større antal paller og pakker, tog det tid at slå fragtpriserne op og tilføje dem til hver ordre. Derfor digitaliserede de processen, så en afsluttet ordre automatisk går videre til fragtsystemet, der sørger for labels og information til kunden.

image

Taster Wine overvejer fremtiden i skyen

Som mange andre IT-chefer overvejer Karsten Hansen lige nu, hvornår Taster Wine skal tage skridtet fra deres Dynamics NAV løsning til den nye Microsoft Dynamics 365 Business Central. Og her spiller mange forhold ind.

”Vi er ikke klar til at skifte platform lige nu, men vi er så småt begyndt at forberede os på, at vi en gang i fremtiden skal følge Microsoft ud i skyen for at få gavn af de mange nye muligheder. Derfor bliver der lige nu ikke flyttet et eneste komma, uden at vi har tænkt over, om det også det rigtige med fremtiden for øje”, fortæller Karsten Hansen.

”Det er helt klart, at digitalisering er en af vores vigtigste konkurrenceparametre. Og det er et område, hvor det kan blive dyrt at sove i timen. Ser vi tilbage på blot de seneste fem år, er der virkelig sket noget. På den tid har vi fordoblet vores omsætning uden at ansætte flere medarbejdere, vi har stadig det samme antal sælgere og så videre. Det er da en værdi, der er til at få øje på,” slutter han. 

Business Central

Fakta om Taster Wine

  • Taster Wine i Brøndby er en af Danmarks største koncerner inden for vin og spiritus

  • Lageret er på 13.000 kvm. Med en kapacitet på cirka 5 mio. flasker.

  • Kunderne er indkøbskæder, supermarkeder, købmænd og discountkæder, specialforretninger, hoteller, restauranter samt duty free. Der er også eksport.

  • Virksomheden er fortsat familieejet, hvilket er med til at sikre et langsigtet fokus på virksomhedens drift.

  • Taster Wine koncernen består af fire selvstændige enheder:

  • Taster Wine, A/S Skjold Burne, som er Danmarks ældste kæde af vinhandlere, Oskar Davidson & Co., der betjener hoteller, restauranter og catering samt Taster Wine Vertriebs GmbH, som servicerer grænsehandelen og dele af det nordtyske marked.