E-handel er også for B2B-virksomheder
Et stigende antal B2B-virksomheder har accelereret deres forretning ved at tage e-handel til sig, så kunderne nu også kan købe varer og tjenester udenfor den traditionelle åbningstid.
B2B går e-handelsvejen
E-handel for B2C har boomet i årevis. Nu ser vi også en stigende tendens til at B2B-virksomhederne for alvor går efter e-handel. Dermed gør B2B virksomhederne op med årtiers vanetænkning omkring åbningstider. Fra kun at holde åbent fra 9 - 16, kan de nu holde åbent døgnet rundt online.
Dermed imødekommer disse B2B-virksomheder et udtalt ønske hos masser af kunder, der i dag forventer, eller ligefrem forlanger, online adgang til at købe produkter og tjenester, se tidligere ordrer og servicere sig selv, når og hvor de vil, 365 dage om året.
Et par statistikker om B2B e-handel
Du ved nok allerede, at e-handel er relevant for B2B-virksomheder. Men vi har samlet en række interessante statistikker om B2B e-handel.
- 7 ud af 10 erhvervskøb blev i første halvdel af 2022 foretaget på nettet.
- 65 % af adspurgte B2B-virksomheder siger, at e-handel har givet dem nye kunder.
- 16 % af B2B-indkøbere forventer at skrue op for forbruget online.
- 24% af B2B-indkøbere har i 2022 fravalgt en leverandør, der ikke sælger online.
- 82% af adspurgte angiver, at tidsbesparelse er den største fordel ved online B2B-indkøb.
Sætter fart på forretningen
Blandt de af vores B2B-kunder, der har udvidet deres forretning med e-handel, ser vi en tydelig tendens til at investeringen giver mulighed for at accelerere forretningen og optimere kundeservicen med self-service. Ved at accelerere forretningen med e-handel får B2B-virksomheder nye muligheder for at:
- Få flere ordrer og skabe mersalg
- Sælge mobilt
- Opnå ressourcebesparelser
- Optimere kundeservicen med self-service
- Målrette markedsføringen
Fremtidens e-handel bygger på ERP-integration
At drive e-handel er ikke så ressourcetungt, som mange virksomheder tror. Med en integreret webshop-løsning, der arbejder smidigt sammen med virksomhedens øvrige systemer - eksempelvis Business Central - sparer du både tid og bøvl. Det gør du, fordi priser, produktbeskrivelser og lagerstatus automatisk opdateres i webshoppen, når du ændrer disse informationer i økonomisystemet.
Og jeres viden om kundernes præferencer og købsmønstre udvides og opsamles automatisk, hver gang de handler i din webshop.
PIM og B2B e-handel går hånd i hånd
Flere og flere indkøbere for B2B-virksomheder undersøger produkter online. De søger bla. aktivt efter:
- Produktbeskrivelser
- Specifikationer
- Billeder og videoer
- Produktanmeldelser, osv.
Alt denne data er oplagt at opbevare i et PIM-system (Product Information Management) og vise i webshoppen. PIM-systemet er dedikeret til produktdata og giver dig mulighed for at fremvise alle relevante produktinformationer på webshoppen, som dine B2B-kunder har brug for.
Alle data samles, opbevares og opdateres ét centralt sted. Det sikrer at alt den produktdata, som du viser i din B2B webshop er opdateret.
PIM-systemet er en af de essentielle brikker i en succesfuld B2B e-handelsløsning. Du kan læse mere om, hvordan du får succes med en B2B webshop i vores blogindlæg nedenfor.
Blogindlæg: Sådan får du succes med en B2B webshop
Tænk standardteknologi
E-handelsløsningerne på markedet er mange, men vi ser en tydelig tendens til, at rigtig mange virksomheder går efter en standardløsning. Med en standard e-handelsløsning kan din virksomhed komme hurtigt og sikkert i gang med B2B e-handel, fordi løsningen fra starten er baseret på best practise, og indeholder al den funktionalitet, der er brug for.
Desuden er en standardløsning modulært opbygget, så din virksomhed nemt selv kan sammensætte dén løsning, der dækker jeres behov - uden at I skal bruge ressourcer på at udvikle særlig funktionalitet. Sidst, men ikke mindst, er en standardløsning nem at få support på og nem at opgradere i fremtiden.
Headless er fremtiden for B2B e-handel
Den digitale verden er konstant i forandring. Det gælder også, hvordan kunder benytter sig af webshops og e-handel.
Brugerne er i stigende grad begyndt at bruge smartphones eller tablets til B2B e-handel. Det stiller krav til din løsning. Du skal kunne vise indhold på forskellige enheder og webshopoplevelsen skal være lige god på tværs af enheder. Du skal være agil, omstillingsparat og hurtigt kunne reagere på nye digitale behov i markedet.
Men en teknologi er på fremmarch. Det hedder Headless. Headless går ud på at dekoble sin frontend fra backend. Det betyder, at du kan vælge hvilke systemer og services din B2B e-handelsløsning skal bestå af. Ønsker du en bestemt kurv-logik i webshoppen? Vil du vise produktdata på en bestemt måde på mobilvisning? Vil du vise produktrabatter for bestemte B2B-brugere i webshoppen?
Alt dette kan en Headless CMS-løsning hjælpe dig med.
Fordelene ved Headless CMS er mange. Her er et par af dem:
- Giv dine kunder en skræddersyet oplevelse
- Headless giver en hurtigere Time-to-Market
- Samler content ét centralt sted
- Eliminerer rigide data siloer
Et DAM-system til alle digitale aktiver
Et Digital Asset Management system - også kaldet et DAM-system - er en softwareplatform, der bruges til at administrere, organisere og distribuere digitale medieaktiver som f.eks. billeder, videoer, lydfiler og dokumenter. Systemet hjælper virksomheder med at håndtere deres digitale aktiver mere effektivt.
Med et DAM-system fra f.eks. Kontainer, vil I nemt kunne organisere, bearbejde og dele filer og data.
Det er genialt, hvis I har mange produktbilleder og brandbilleder, som I vil vise på webshoppen, men samtidig også vil give jeres kunder mulighed for at downloade.
Spar tid og øg effektiviteten ved at samle alle jeres digitale ressourcer ét sted.
Hent vores eBook om B2B e-handel
Skal du i gang med B2B e-handel eller har du allerede taget de første skridt på rejsen? Uanset, hvor langt du er, så vil vores eBook med 13 trin til valg af en B2B webshop-løsning være relevant.
Vores eBook tager udgangspunkt i vores e-handelsspecialisters mange årserfaringer. Du vil få en masse gode råd, men også tips til, hvordan du undgår 5 faldgrupper, når du skal vælge din løsning.
Og som toppen af kransekagen gennemgår vi også 3 konkrete kundecases, så du kan få indsigt i deres erfaringer med valg af ny B2B e-handelsløsning.
Andre artikler vi tror du kan bruge
Sådan får du succes med en B2B webshop