9 gode grunde til at bruge BI

Data er virksomhedens hjerteblod. De rummer gylden forretningsindsigt, som er vigtig for at din virksomhed kan differentiere sig - men det forudsætter, at du nemt kan transformere data til viden. Her får du 9 gode grunde til at bruge BI til denne opgave, samt hvordan du får succes med dit BI-projekt.

9 gode grunde til at bruge Business Intelligence - NORRIQ

Mange virksomheder har fået øjnene op for de klare konkurrencefordele, der er forbundet med flere datadrevne beslutninger. Det første skridt på vej mod at omdanne jeres data til viden er at gøre det nemt at indsamle, analysere og visualisere data. I dag er Business Intelligence (BI) det foretrukne værktøj.

Vejen dertil går ofte via en effektiv Business Intelligence-løsning, men hvordan kommer man bedst i gang? Hvilke fordele er der ved Business Intelligence? Hvordan lægger man den bedste strategi? Og hvordan sikrer man, at løsningen bliver godt forankret i virksomheden? Vi vil belyse alle disse områder i dette blogindlæg.

Se video om vores BI-accelerator:

 

BI gør gode beslutninger bedre

Hver dag bliver der truffet mange beslutninger i alle virksomheder. Parametre som branchekendskab, erfaringer i markedet og den naturlige mavefornemmelse vil altid være en del af de beslutninger. Med Business Intelligence tilfører man data til processen, så man nemt kan træffe beslutninger på baggrund af fakta, der ellers ville være både besværlige og tidskrævende at skabe et overblik over manuelt. Mange virksomheder har endda flere data til at træffe beslutninger ud fra, end de selv er klar over. En Business Intelligence-løsning kan hjælpe med at sætte al tilgængelig viden i spil.

Med den rette BI-løsning (som for eksempel Power BI) undgår man også de menneskelige fejl, der kan være årsag til misforståelser og forvirring. F.eks. kan en tastefejl i et excel-ark hurtigt resultere i, at en medarbejder sidder med en anden opfattelse af præmisserne end de andre. Med en stærk BI-løsning er der altid ét fælles udgangspunkt.

Business Intelligence skaber konkurrencefordele

Business Intelligence kan skabe store konkurrencefordele, og de virksomheder der ikke allerede er i gang, skal til at skifte gear, hvis de vil følge med. En Business Intelligence-løsning indsamler automatisk data fra jeres forskellige systemer, og konverterer dem til brugbar og tilgængelig indsigt i form af dynamiske visualiseringer og dashboards og får dermed et nyt og vigtigt indblik i din forretning. Med interaktive visualiseringer samlet i et system, der hele tiden er opdateret, går du fra at kun kunne se fortiden til også at kunne se nutiden og fremtiden. Du kan udarbejde analyser og rapporter med få klik, og hele tiden følge alle dele af din forretning lige nu og her. Hvordan ser det ud? Og hvad betyder det for i morgen? Måske skal der justeres på noget?

 

9 gode grunde til at bruge Business Intelligence

I har nok allerede identificeret områder, hvor BI giver værdi. Vi har dog samlet 9 konkrete grunde til, hvorfor vi anbefaler jer og andre virksomheder at komme i gang med Business Intelligence.

1. BI gør det lettere at forudsige fremtiden

Nogle virksomheder tager vigtige forretingsbeslutninger baseret på ”bedste gæt om fremtiden” eller mavefornemmelser i stedet for fakta, baseret på dataanalyse. Årsagen er ofte, at deres data er ustrukturerede og derfor vanskelige at analysere.

Med BI får din virksomhed adgang til analyserbare, præcise historiske data og realtidsdata fra kilder på tværs af alle jeres afdelinger. Det giver jer adgang til fakta, der sætter jer i stand til at lave forecasting, ”what-if” scenarier, se tendenser m.v.

2. BI øger data-indsamlingshastigheden markant

Dataindsamling har tidligere været særdeles tidskrævende, komplekst og behæftet med en stor fejlrisiko.

Med BI får du løbende, korrekt og automatisk indsamlet alle de data, du ønsker - uden at du selv behøver at gennemgå et utal af rapporter for at finde data, du har brug for på tværs af f.eks. økonomi, salg, produktion, HR, CRM m.v.

Den effektive dataindsamling sikrer, at du lynhurtigt kan få svar på vigtige spørgsmål om forretningen.

3. BI gør det nemt at se- og rapportere på forretningsmål når og hvor som helst

En BI-løsning præsenterer og visualiserer data gennem overskuelige dashboards, der gør det lettere for medarbejderne at se og arbejde frem mod de opsatte forretningsmål fra alle mobile enheder – tablets, smartphones og bærbare computere.

Det gør det f.eks. muligt for sælgerne at se information om kunder og salg uanset hvor de befinder sig.

Se vores videocase om Plantoramas BI-projekt:

4. BI giver dig en bedre forståelse af dine kunder

En virksomhed, der bruger BI, kan nemt følge med i kundernes køb, fordi BI gør det nemt at skabe et transparent overblik over kundernes præferencer og købsmønstre. Her vil I f.eks. kunne identificere hvilke produkter, der sælger bedst til hvilke kundesegmenter. Med BI vil I også kunne omdanne den store mængde adfærdsdata fra f.eks. en webshop og dermed kunne se, hvilke produktsider der kan den største konverteringsrate eller har det største frafald (hvor kunder ikke lægger produktet i kurven).

Denne dybe viden om kunderne er en central faktor for at din virksomhed kan øge bundlinjen og fastholde de gode kunder.

5. BI gør det muligt at identificere kryds- og opsalgsmuligheder

BI gør det muligt at bruge jeres kundedata til at bygge, forbedre og tilpasse modeller, som kan hjælpe sælgerne med at udnytte potentialet for opsalg og krydssalg på tværs af alle relevante salgskanaler. Baseret på købsdata fra kunder, kan jeres sælgere bare logge ind i BI-løsningen og generere en dynamisk rapport over alle de kundeemner, som der vil være større sandsynlighed for at lave opsalg til.

Det er slut med at gætte!

Hent eBook: Sådan vælger du den rette Business Intelligence-løsning

6. BI gør det nemt at styre omkostningerne på lageret og i produktionen

BI kan hjælpe virksomheder med at bestille de rette lagervarer på det rette tidspunkt, og således sikre sig, at de rigtige varer altid er på lager.

Dermed kan virksomheden spare lagerbindingsomkostninger. BI giver jer desuden indsigt i jeres produktionsomkostninger, så I kan tilpasse produktionen efter hvad der er mest lønsomt.

7. BI øger effektiviteten

Mange virksomheder arbejder med at få dybere indsigt i forretningen, men bruger ofte en masse tid på at lede efter data afdelingers datakilder. Efterfølgende skal data konverteres, samles og rapporteres til organisationen.

Med en BI-løsning kan du automatisere hele processen, så alle data samles, analyseres og visualiseres i ét system.

8. BI styrker teamwork

En BI-løsning gør det meget lettere for alle medarbejderroller at forstå virksomhedens mål, deres egen performance, og hvor de skal gøre det endnu bedre. BI kan med andre ord medvirke til, at alle i virksomheden arbejder sammen for at nå målene.

Set fra et ledelsesperspektiv er det interessant, at BI gør det nemt at få overblik over virksomhedens samlede performance, og hvor der eventuelt bør sættes ind med forandringer.

9. BI giver dig det store billede

Business Intelligence er hidtil kun blevet brugt til at give virksomheder indblik i deres forretning i en defineret tidsperiode— for eksempel: Antal solgte enheder, gennem hvilke butikker, i hvilke dele af landet, eller til hvilket kundesegment.

En moderne BI-løsning giver dig endnu flere muligheder. Du kan analysere ustruktureret indhold fra mange forskellige datakilder, og bruge disse data til at forstå udviklingen i din forretning på tværs af alle former for analyser – fra den helt simple, til de meget omfattende og komplekse analyser.

BI vil give dig et langt mere komplet billede af både kunder og konkurrenter.

Se vores videocase om Keflicos BI-projekt:

 

Sådan får du succes med dit BI-projekt

Vi har også samlet en række gode råd, der kan hjælpe jer godt i gang med jeres BI-projekt.

1. Nogle af de vigtigste skridt tages allerede, inden I starter

Et BI-projekt er på mange måder ligesom ethvert andet IT-projekt. Hvis man ikke kommer rigtigt i gang, kan det nemt fejle. Derfor er det helt afgørende ikke at undervurdere betydningen af de allerførste skridt, nemlig at få afklaret projektet grundigt gennem indledende snakke og dialog. Først når alle ønsker og behov er afdækket, kan der lægges en projektplan.

2. Vælg en agil BI-strategi

At være datadrevet er essentielt, men der skal mere til for at få succes med et BI-projekt. Det kræver også en god strategi med en del agilitet, da der med sikkerhed vil dukke ting op undervejs, der vil gøre det nødvendigt at justere den valgte kurs. Den fleksibilitet kan med fordel tænkes ind i hele løsningen. Et BI-projekt er ikke et færdigt produkt, der bestilles og leveres. En succesfuld BI-løsning bygger derimod på et dynamisk samarbejde om et projekt, der skal ud at leve og udvikle sig med virksomheden.

3. Fokuser på det vigtigste

Den lige vej handler også om at fokusere på vigtigste. Mange fokuserer f.eks. på visningslaget, når de vælger Business Intelligence-løsning, men det centrale er faktisk datamodellen. Det er her, I indsamler data og opbygger logikken, det her det hele sker. Er datamodellen ikke stærk, er der ingen front-end, der vil kunne løfte jeres forretning. En del af denne øvelse handler også om at få styr på jeres processer, så de data hele løsningen hviler på, er solide. Vi oplever, at de vigtigste udfordringer mange gange befinder sig helt andre steder, end virksomhederne regner med.

Læs også: 3 gode råd til dig der skal vælge Business Intelligence-værktøj

4. Vær klar til en fremtid i skyen

Der er ingen tvivl om, at vi ser mod en fremtid i skyen – også i forhold til Business Intelligence. Man kan godt gå i gang med BI på en server, men det er en god ide at overveje en løsning, der er forberedt til at ligge i skyen på et tidspunkt. Så kan man hæve den senere, når timingen er rigtigt.

5. Værdien skal være synlig

Det er relativt nemt at bygge en BI-løsning, hvis man ved, hvad man vil have – men at få sine medarbejdere til at bruge den, kan være sværere. Forankring er altid en svær disciplin, især i forhold til et nyt projekt. Her handler det bl.a. om at synliggøre værdien af løsningen for medarbejderne. Hvis fordelene er meget tydelige, vil løsningen blive brugt og dermed skabe endnu mere værdi.

6. Start tæt på målstregen

Man behøver sjældent at starte fra scratch med sin BI-løsning. Det er lidt som med typehuse; vælg en løsning, der har standardiseret de mest grundlæggende funktioner, så du starter så tæt på mål som muligt. Med en præbygget løsning er I 70-80% procent færdige, før I overhovedet er begyndt. Så kan I fokusere ressourcerne på den sidste procentdel med jeres mere specifikke behov.

7. Den rigtige konsulent

Data er afgjort en af de vigtigste komponenter i et BI-projekt. Men succes afhænger også den rette implementeringspartner. Vælg en konsulent med både branche- og systemkendskab, og som har både den nødvendige faglighed og erfaring i forhold til forankring. Vælg gerne en partner, der har indsigt i jeres eksisterende set-up.

Sidst, men ikke mindst, er det selvfølgelig også vigtigt med personligheden og tilgangen til projektet – sådan er det i alle IT-projekter. Et godt BI-projekt hviler altid på et godt samarbejde.

Læs også: 10 punkter, du skal have styr på, før I går i gang med jeres Power BI-projekt

 

Prøv vores Power BI demo

Oplev en interaktiv demo af et Business Intelligence-cockpit.

NORRIQ BI Accelerator til Business Central - prøv demoen her

Demoen er baseret på Power BI og NORRIQ BI Accelerator, der er en køreklar løsning lige til at bruge for virksomheder, der anvender Microsoft Dynamics NAV eller 365 Business Central.

Prøv demoen

 

Relaterede artikler

Kunstig Intelligens (AI) i Business Intelligence

Hvad er Business Intelligence?

Hvorfor giver BI-rapportering værdi?

Hvordan giver Business Intelligence værdi?