Med det set-up vi har nu, kan vi uden videre løfte vores omsætning med flere hundrede millioner kroner.

Jan Normann Andersen
CEO i Normann Copenhagen
image

Normann er rykket op i ”international digital klasse”

Normann Copenhagen har været på en imponerende rejse siden etableringen i 1999. På blot to årtier er der skabt en forretning med flere hundrede millioner i omsætning, eksport til 80 lande og en produktportefølje, som har opnået mere end 80 designpriser.

De seneste tre år har Normann Copenhagen også været på en digital rejse i tæt samarbejde med NORRIQ. Alle vitale processer er blevet digitaliseret og effektiviseret. Den digitale transformation har på den korte bane givet en række helt konkrete gevinster og fordele. Samtidig er Normann Copenhagen rykket op i, hvad man kunne kalde ”international digital klasse” og er gearet til skarp konkurrence med andre globale spillere.

”Med det set-up vi har nu, kan vi uden videre løfte vores omsætning med flere hundrede millioner kroner,” siger Jan Normann Andersen, der er CEO og stifter af virksomheden sammen med Poul Madsen.

image

Der blev kaldt på digital transformation overalt

Vi møder Jan Normann Andersen, Head of Digital Janus Kohl Andersen og CFO Morten Toft i det 1.700 kvadratmeter store showroom på Østerbrogade 70 i København – til en snak om virksomhedens digitale transformation, hvad der satte den i gang, og hvad den har betydet.

I de første 17 år af virksomhedens historie var den systemmæssige krumtap en stærkt tilrettet C5. Nærmest sammenfaldende viste der sig imidlertid behov på en række områder for at kunne mere og andet, end den ellers veltjente C5 på nogen måde ville være i stand til at understøtte.

”Der blev kaldt på digital transformation overalt,” siger Janus Kohl Andersen.

”Hele forretningen havde fået nye behov, og vi havde et stort ønske om at effektivisere vores lagerstyring,” siger Jan Normann Andersen.

”Vi indså også, at vi skulle have en langt kortere responstid i forhold til kunder. For blot nogle år siden var 48 til 72 timer acceptabelt. Ville vi være nummer et, skulle vi kunne svare her og nu. Vi kunne også se, at de internationale virksomheder, der gjorde det godt, var digitalt på et helt anderledes niveau end os,” siger Jan Normann Andersen.

Medvirkende årsag til at sætte gang i den digitale transformation var, at møbler var kommet til at fylde en større del af omsætningen.

”Vi var i langt højere grad blevet ordreproducerende. Det stillede nye krav hele vejen rundt,” siger Jan Normann Andersen.

image

Kompleksitet gjort simpel med NORRIQ varekonfigurator

Normann Copenhagens designmøbler kan sammensættes fuldstændig efter kundens ønske. Man kan eksempelvis vælge træsort, farve og stoftype til en stol. På basis af varekonfiguratoren i Dynamics NAV er alt automatiseret fra bestilling på webshoppen til dannelse af indkøbsordre og modtagelse på lager.

”Løsningen giver os mulighed for at håndtere en meget stor kompleksitet,” siger Janus Kohl Andersen.

Han fortæller videre, at kunden nu selv kan generere en prisliste med det indhold, der er relevant for vedkommende. Det er samtidig slut med den enormt arbejdskrævende opdatering af den altomfattende prisliste.

Normann Copenhagen ønsker også at forenkle og effektivisere arbejdsprocesserne i forhold til underleverandører.

”Vi har tre store underleverandører, som vi vil integrere vores system med – igen for at opnå tidsbesparelser, højere hastighed i logistikkæden og slippe for fejl ved manual indtastning,” siger Jan Normann Andersen.

image

B-to-B salg flyttes til webshop

Indtil videre har webshoppen alene understøttet salget til private. Men her først i det nye årti er Normann Copenhagen parat til at tage et stort skridt i forhold til ordremodtagelse fra erhvervskunder.

”Ved at lægge bestillingen ud til kunderne opnår vi større transparens i forhold til vores produktsortiment og en bedre kundeservice samt en større effektivisering. I dag har vi en hel hær af medarbejdere siddende og modtage ordrer. Disse medarbejdere kan nu i stedet bruge deres tid på at yde service til kunderne og skabe værdi i form af ekstra salg,” siger Jan Normann Andersen og tilføjer:

”Ambitionen er helt klart at sælge mere, og med B-to-B webshoppen får vi som med et trylleslag bedre adgang til kunderne.”

Han nævner videre, at når al kommunikation med kunderne nu ligger i systemet, bliver der mulighed for at måle på engrosdelen.

”Vi vil kunne se, hvad kunderne søger på og på basis af denne viden arbejde på at skabe et mersalg.”

image

”Med NORRIQ Online Warehouse Management løsning sparer vi op til 50 procent arbejdstid på varemodtagelserne, fordi vi kan bogføre alle pallerne på en gang.”

Peter Walbjørn
Lagerchef i Normann Copenhagen

BI løsning skaber vigtig transparens

Indsigt i egen virksomhed er alfa og omega for en virksomhed som Normann Copenhagen, der har store ambitioner om udvikling og vækst. Og denne morgen startede Jan Normann Andersen med at tjekke fremdriften på lageret i Nakskov – på sin mobiltelefon.

Det er muliggjort af NORRIQs BI Accelerator, som trækker en række nøgletal ud af Dynamics NAV i standard rapporter inden for indkøb, salg, budget og lager. Rapporterne visualiseres på overskuelige skærmbilleder ved hjælp af Power BI.

”BI løsningen er blandt de største fordele af vores digitale transformation,” siger Morten Toft.

Han fortæller, at sælgere og agenter også er med på løsningen og har adgang til at se alt, hvad der er relevant for dem.

Netop den transparens, som BI-løsningen skaber, er helt afgørende for Jan Normann Andersen:

”Vi er gået fra, at rapporter blev brugt i mødesammenhæng, til at BI er blevet et arbejdsredskab på vores mobiltelefoner. I 18 år var vores virksomhed ikke særlig transparent, og vi mente, at noget skulle holdes hemmeligt for medarbejderne. Det er jo noget værre pjat,” siger han.

Han nævner, at salgscheferne nu bruger tallene helt ned på vareniveau og kan dykke ned i, hvorfor Normann Copenhagen kan sælge 5.000 lamper af en slags i Norge og kun 400 af den samme slags i Sverige.

Der er 50 medarbejdere på BI løsningen, hvilket er cirka fem gange ”normalen” i sammenlignelige virksomheder!

image

Tidsbesparelse på op til 50 procent på lager

Normann Copenhagens kraftige vækst var for tre år siden ved at være en ganske alvorlig udfordring for kollegerne på lageret i Nakskov. De dengang 15 ansatte gik hver især 15-20 km. om dagen for at plukke varer fra hylderne til forsendelse, og det var kun dem selv, der vidste, hvor de kunne finde tingene.

På det 7.500 kvadratmeter store hovedlager kan man i dag virkelig se virkningen af den digitale transformation på basis af NORRIQs Online Warehouse Management system (OWM).

”Vi har fået 100 procent styr på lageret og dermed også basis for mere præcise indkøb. Ved hjælp af stregkodeterminalerne tælles lagerbeholdningen op løbende, og vi kan korrigere med det samme,” siger Jan Normann Andersen.

Vi møder lagerchef Peter Walbjørn, souschef Tim Shala og lagermedarbejder Theis Ilsø i Nakskov. Alle har været dybt impliceret i implementeringen af OWM – og de er begejstrede.

Ikke mindst er det blevet meget nemmere og hurtigere at modtage varer:

”Med det nye system sparer vi op til 50 procent arbejdstid på varemodtagelserne, fordi vi kan bogføre alle pallerne på en gang,” siger Peter Walbjørn.

image

25-30 procent hurtigere plukning

Ved plukning af ordrer spares 25-30 procent arbejdstid i forhold til tidligere. Fordi løsningen guider lagermedarbejderen rundt på en optimal rute gennem lageret, og varerne med den største volumen står tættest på pakkeområdet.

”Min vurdering er, at alle arbejdsprocesser går hurtigere,” siger Tim Shala.

Efter implementeringen af løsningen har bemandingen kunnet reduceres med to medarbejdere, som er fratrådt ved naturlig afgang.

 

Samarbejde over al forventning

Den digitale transformation af Normann Copenhagen er foregået i et tæt samarbejde mellem virksomheden og NORRIQ, og der er stor tilfredshed med hele forløbet og NORRIQs konsulenter:

”Vi har virkelig haft et godt samarbejde, og når man kigger på den kompleksitet, der er i det, er det gået over al forventning. NORRIQ har givet os med- og modspil, og når der har været ”bump på vejen”, er det blevet håndteret yderst professionelt,” siger Jan Normann Andersen.

”NORRIQ er gode til at lytte, og de skal have ros for at rykke rundt på ressourcer og kompetencer, når der er behov for det.” 

image

Fakta om Normann Copenhagen

  • Dansk designvirksomhed med en mission om at skabe originale og innovative produkter i et enkelt og nutidigt design, der kan ”modstå tidens test”.
  • Har modtaget flere end 80 designpriser.
  • Etableret i 1999 af Jan Normann Andersen og Poul Madsen.
  • Kollektionen består af et stadigt voksende sortiment af møbler, lamper, tekstiler og tilbehør til hjemmet.
  • Produkterne designes i København og produceres i Europa og Asien. De sælges i mere end 80 lande.
  • Har 100 ansatte, som repræsenterer over 20 forskellige nationaliteter.